True Cousins racing - fra start til nu

True Cousins - fra start til nu - 100% elektrisk drag racing


True Cousins har siden 2007 bygget og kørt batteri-drevne køretøjer til drag racing - det er blevet til 10 (stadig stående) verdensrekorder med 6 forskellige køretøjer - 4 motorcykler og 2 biler.


Det startede i det små med 2 stk. 12 V bly-batterier, men de blev hurtigt til 4 og siden 16 batterier i motorcyklen Silver Giant på både 24 og 48 Volt - og med den var det første verdensrekord i hus i 2009.


Siden fik vi de første lithium batterier og med dem satte vi den næste rekord, en forbedring af vores egen rekord i 48 V-klassen i 2010 - en bedrift der blev vist LIVE på TV2 Lorry. De noget lettere litium-batterier var direkte skyld i et back-flip, hvor SG forsvandt under Hans-Henrik, der faldt ned på halebenet og brækkede tommelfingeren.  (Silver Giant var i mange år udstillet på Danmarks Tekniske Museum).


I 2011 besluttede vi at rykke endnu et trin op med konstruktionen af dragbiken Silver Bullitt, der på skift kom til at dele batteripakke med vores første bil, TC9, der er en kit-car baseret på en VW Boble bund og et Eagle karosseri. Batteripakken blev opbygget af Li-Po-celler (lithium-kobolt) i moduler af 48 V, så vi kunne skifte spænding og dermed voltklasse. Vi konstruerede for første gang selv et BMS (Battery Management System) ligesom også controllerne og ladesystem og alt andet for den sags skyld var egen produktion.


I 2012 kom den første rekord til Silver Bullitt i 96 Volt klassen og TC9 fik sin første rekord i 2013, hvor det også blev til en meget flot 2. plads ved DHB (Danmarks Hurtigste Bil). Siden fulgte yderligere en rekord til Silver Bullitt i 150 V-klassen - nu med en tid på 5,58 sek på 1/8-mile og 0-100 km/h på 1,3 sek.

I de følgende par år havde vi - efter skiftet til 200 V - store problemer med Silver Bullitt ift. retningsstabilitet - og vi havde svært ved bare at nå ned på vores egen 5,58 rekord. Først da vi til sidst fik forstærket stellet med hjælp fra Speedy fra Basement Performance begyndte det at gå hurtigt fremad igen.


Og i 2014 påbegyndte vi vores hidtil mest ambisiøse projekt med konstruktionen af TC-X, der er en fuldblods doorslammer dragracer med specialdesignet chassis, godkendt til 7,5/4,5 sek og et glasfiber karosseri, der er en fuld kopi af TC9 (Eagle SS). Hertil kommer 2 stk. 11" motorer, 2 stk. Zilla K2 controllere, en 1,6 MW batteripakke - selvfølgelig med integreret BMS og mange, mange flere detaljer.


I efteråret 2015 lykkedes det med Silver Bullitt i 200 V-klassen at nå ned på 5,16 sek på 1/8-mile, som var en forbedring ift.  legendariske KillarCycle´s rekord på denne distance.


Efter et problemfyldt indkøringsår (i 2015) med bl.a. en afkørsel på Vandel-banen til DHB som blev vist på TV2 Nyhederne, kom TC-Xeren i 2016 stærkt tilbage og ned på rekordtiden 5,12 sek. Begge køretøjer havde i øvrigt på dette tidspunkt en udgangshastighed på 222 km/h.

Det blev også til en optræden med TC-Xeren i det populære quiz-program "Versus" på DR1.


Samme år vandt vi med Silver Bullitt for første gang Mosten Race Day i Super Competition Bike-klassen ligesom vi for første gang fik lov til at konkurrere head-to-head mod benzin-dragbikes på Malmø Raceway, hvor det blev til en 2. plads ved Summer Nationals.


I løbet af vinteren 2016/17 begyndte en opgradering af Silver Bullitt, med en ny, kraftigere batteripakke på ca. 600 kW (tidligere 400 kW) og 250 Volt samt 2 nye og ligeledes kraftigere controllere.

En række tekniske problemer i starten af 2017 sæsonen betød, at Silver Bullitts 2 selv-byggede controllere måtte opgives og en opsætning med enkelt Zilla-controller blev realiseret. Vi tog til DHB med begge køretøjer og lykkedes med at vinde med Silver Bullitt, mens TC-Xeren spandt hjulene op i kvartfinalen.


Under Summer Nationals lykkedes det således at komme under de magiske 5 sekunder for første gang nogen sinde og med tiden 4,82 sek fik vi en ny verdensrekord til Silver Bullitt i 400 Volts-klassen.

Blot en måned senere fulgte TC-X efter og satte rekorden 4,89 sek. Den tilhørende YouTube video er blevet set af 138.000, hvor vi ellers maksimalt har ligget på ca. 20.000 views.


Præstationerne udløste bl.a. en optræden i Aftenshowet i august 2017 og kort tid efter fik vi sejr nr. 2 med Silver Bullitt ved Mosten Race Day. Der løb dog en del malurt i bægeret, da flere af vore konkurrenter ikke kune tåle at tabe (selvom vi har kørt elektrisk på Mosten i samme klasse i 5 år uden at være tæt på at vinde) og buede under præmie-overrækkelsen.


Ved samme event var TC-X blevet taget ud af Top Doorslammer-klassen efter at have ligget nr.1 efter første runde. Argumentet var at vi ikke overholdt klassereglerne (pga. el-drift) - der var dog flere af de andre biler, der på ingen måde hørte til i klassen,men som alligevel fik lov at fortsætte.

Disse triste begivenheder afsluttede en mange årig og ellers positiv periode på Mosten Race Day - vi håber at vende tilbage en dag, hvis vi kan blive enige med arrangørene om under hvilke vilkår vi kan deltage.


Senere valgte DMU så at fjerne el fra alle de MC-klasser, hvor det ellers har været tilladt siden 2012. Det kom der en længere klagesag ud af fra vores side, men desværre ikke med det ønskede resultat - nu er el-dragbikes helt separeret fra benzin-dragbikes og man får dermed ikke den duel mellem benzin og el, som vi havde håbet på.


I marts 2018 hjalp vi på et møde det svenske bilsportsforbund med ideer til, hvordan regler for el-køretøjer kan integreres i reglementerne. Som tak blev vi tilbudt at køre opvisning på Mantorp-banen, der er arnestedet for drag racing i Norden. Der er tale om en 1/4-mile bane (402 m) og vi var straks meget begejstrede, da vi ikke tidligere havde haft mulighed for at køre 402 m på fuldt præpareret bane.


TC-X og Silver Bullitt blev gearet om til lejligheden og det blev en stor succes, da TC-X slog den eksisterende rekord på 8,48 med et halv sekund så den nye rekord altså var 7,98 sek (og 275 km/h).

Silver Bullitt nåede ned på 7,78 sek og 269 km/h, men der var ikke en decideret rekord, da vi med 400 V var oppe i mod all-time rekorden på 6,94 sek. Ikke desto mindre en fin tid, der uheldigvis endte i lega-kuglerne for enden af bremsestrækningen, da Hans-Henrik ikke lige var skarp nok under nedbremsningen - og det heller ikke er verdens længste bremsestrækning, kun 50 m længere end Malmø-banen, der er 201 m.

Inden Mantorp var vi igen til DHB med TC-Xeren og det blev til endnu en 2. plads til samlingen - men også en ret fin video med. bl.a. lækre drone-optagelser.

Sidst på sæsonen sagde vi ja til at deltage i et DR program, Nærsyn, som på kun knap 4 minutter fortæller om True Cousins og hvad vi laver og hvorfor.


I februar 2019 påbegyndes konstruktionen af den formentlig sidste dragbike - og derfor var der også tale om en full-size model på størrelse med en Top Fuel Bike, samlet længde uden wheeeliebar er over 3 meter. Det klare mål var at slå The Rockets verdensrekord på 6,94 (der også er den hurtigste tid for ALLE el-køretøj i verden) indenfor de næste par år.
Til årets Drag Revival på Mantorp fik vi dog sat en meget fin tid og
verdensrekord nr. 9 med 7,80 og 273 km/h i 250 Volts-klassen og til aller sidst i sæsonen nåede vi den hidtid bedste 60 fods tid  med 1,15 sek = 0-100 km/h på 1,02 sek..


Samtidig fik TC-X endnu større fælge og dæk (for at undgå tyre-shake), men det kom til at tage hele sæsonen før vi havde bare nogen lunde fundet retningsstabilitet.


Et af vinterens tiltag blev at flytte batteri-pakkerne tættere på Center of gravity - de blev placeret i passagersiden, lige ved siden af Glenn. En anden tænkt opgradering blev i første omgang at få en 3. motor i Silver Lightning samt lidt flere celler til at drive det hele. Den 3. motor blev imidelrtid droppet, da det viste sig at de oprindelige motorer fra Silver Bullitt simpenthen var for små og noget nyt og mere powerfuldt skulle til.


I løbet af vinteren 2020 fandt vi frem til 2 større motorer, der kunne passe i stellet. Det blev en større omgang, hvor motorene først blev sendt fra producenten i udlandet og til os, hvor vi foretog diverse modificeringer inden motorene blev sendt tilbage til producenten, så han kunne færdiggøre dem og så sende dem tilbage til os igen.


Samtidig var Covid-19 brudt ud og det blev meget hurtigt klart for os, at vi kun ville komme til at køre få gange i den kommende sæson. Efter en test på Holeby, tog vi både TC-X og Silver Lightning til Mantorp og Dragrevival (uden tilskuere). Glenn skulle tage en licens, for at kunne køre under 7.50 og her skulle han bl.a.. kunne komme ud af bilen på under 15 sek - hvilket aldrig lykkedes...og TC-X viste sig endnu en gang umulig ift. at kunne køre ligeud, så det hele blev lidt af en fuser.


Til gengæld lykkedes det med Silver Lightning at rykke fra sidste års 7,80 og helt ned til den ret fantastiske tid på 7,08 sek og 304 km/h der var den næst-hurtigste tid nogen sinde for et el-køretøj - og vi havde slet ikke skruet helt op for poweren!


Nu var vi SÅ tæt på verdensrekorden over dem alle: 6,94 at vi blev nødt til at se om vi ikke kunne gøre det færdigt i denne sæson. Efter en tlf samtale med ejeren af Santa Pod Raceway (UK), som nok er den hurtigste bane i Europa, fik vi aftale om, at vi kunne komme til det, der skulle have været The Euro Finals, men som nu blev til NOT The Euro Finals (11.-13. sept). Der blev fra banens side lavet en ret fed optakts video vedr. rekordforsøget.

Aftalen blev, at vi fik 3 kørsler hver dag over 3 dage. Fredag og lørdag havde vi begrænset succes og bedste tid blev 7,15 om lørdagen, men da vi nåede lørdag aften var der krise, for Silver Lightning huggede baghjulet hårdt i og trak mod venstre i alle løb. Hans-Henrik havde på forhånd spurgt den 10-dobbelte Europamester i Top Fuel Bike, Ian King, om han kom til dette event - og til alt held fik vi fat på ham lørdag aften og vi viste ham data-logs og video. Hans råd blev afgørende for, at vi turde gøre det, som vi ikke rigtig troede på ville virke - endnu mere power.


Første løb søndag morgen blev en kæmpe succes, da den første verdensrekord på 6.87 kom i hus, mens det 9. og allersidste løb blev endndu bedre og på 6.86 og 314 km/h . Silver Ligthning kørte for første gang ca. 80 m på baghjulet og HELT lige ud - senere viste det sig i øvrigt, at denne tid kunne have været helt nede på 6.6 - dette må fremtiden imidlertid vise...


Følg True Cousins på
Facebook og YouTube:

True Cousins blog på ing.dk:

Om True Cousins

True Cousins er en af Europas førende specialister i litium batterier til motorcykel og bil - uanset om det er 6, 12 eller 16 volt.


Vi er altid klar til at rådgive dig om alt indenfor batterier og relaterede emner.

Med mere end 10 års erfaring fra drag racing i verdensklasse drevet af litium batterier, ved vi alt om hvordan det optimale batteri skal se ud til netop dit køretøj - hvad enten det er som start eller forbrugsbatteri. Vi bygger også special batterier til især racing samt udfører service på egne batterier.

Og husk at et køb hos os er lig med en støtte til vores elektriske drag racing køretøjer, der er blandt de allerhurtigste i verden.

About True Cousins

True Cousins is one of Europe's leading specialists in lithium batteries for motorcycles and cars - whether it is 6, 12 or 16 volts.


We are always ready to advise you on everything within batteries and related topics.


With more than 10 years of experience in world-class drag racing powered by lithium batteries, we know all about what the optimal battery should look like for your particular vehicle - whether it's as a starter or consumer battery. We also build special batteries for racing in particular and service our own batteries.


And remember that a purchase from us is equivalent to a support for our electric drag racing vehicles, which are among the fastest in the world.