EV Drag Racing

TC-X web page

True Cousins Facebook side

Silver Bullitt web page

True Cousins blog på ing.dk

True Cousins YouTube kanal

True Cousins - førende i verden indenfor elektrisk drevet drag racing

 

True Cousins har siden 2007 bygget og kørt batteri-drevne køretøjer til drag racing - det er blevet til 7 (stadig stående) verdensrekorder med 4 forskellige køretøjer - 2 motorcykler og 2 biler.

 

Det startede i det små med 2 stk. 12 V bly-batterier, men de blev hurtigt til 4 og siden 16 batterier i motorcyklen Silver Giant på både 24 og 48 Volt - og med den var det første verdensrekord i hus (Silver Giant står i dag udstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør).

 

Siden fik vi de første lithium batterier og med dem satte vi den næste rekord, en forbedring af vores egen rekord i 48 V-klassen - en bedrift der blev vist LIVE på TV2 Lorry.

 

I 2010 besluttede vi at rykke endnu et trin op med konstruktionen af dragbiken Silver Bullitt, der på skift kom til at dele batteripakke med vores første bil, TC9. Batteripakken blev opbygget af Li-Po-celler (lithium-kobolt) i moduler af 48 V, så vi kunne skifte spænding og dermed voltklasse. Vi konstruerede for første gang selv et BMS (Battery Management System) ligesom også controllerne og ladesystem og alt andet for den sags skyld var egen produktion.

 

I 2012 kom den første rekord til Silver Bullitt i 96 Volt klassen og TC9 fik sin første rekord i 2013, siden fulgte 2 rekorder yderligere til Silver Bullitt i 150 og 200 V-klasserne - nu med en tid på 5,58 sek på 1/8-mile og 0-100 km/h på 1,3 sek.

 

Og i 2014 påbegyndte vi vores hidtil mest ambisiøse projekt med konstruktionen af TC-X, der er en fuldblods doorslammer dragracer med specialdesignet chassis, godkendt til 7,5/4,5 sek og et glasfiber karosseri, der er en fuld kopi af TC9 (Eagle SS). Hertil kommer 2 stk. 11" motorer, 2 stk. Zilla K2 controllere, en 1,6 MW batteripakke - selvfølgelig med integreret BMS og mange, mange flere detaljer.

 

I efteråret 2015 lykkedes det med Silver Bullitt at nå ned på 5,16 sek på 1/8-mile, som var en forbedring ift. legendariske KillarCycle´s rekord på strækningen.

 

Efter et problemfyldt indkøringsår (i 2015) med bl.a. en afkørsel på Vandel-banen til DHB, kom TC-Xeren i 2016 stærkt tilbage og ned på rekordtiden 5,12 sek. Begge køretøjer havde iøvrigt en udgangshastighed på 225 km/h.

Det blev også til en optræden med TC-Xeren i det populære quiz-program "Versus" på DR1.

 

Samme år vandt vi med Silver Bullitt for første gang Mosten Race Day i Super Competition Bike-klassen ligesom vi for første gang fik lov til at konkurrere head-to-head mod benzin-dragbikes på Malmø Raceway, hvor det blev til en 2. plads ved Summer Nationals.

 

I løbet af vinteren 2016/17 begyndte en opgradering af Silver Bullitt, med en ny, kraftigere batteripakke på ca. 600 kW (tidligere 400 kW) og 250 Volt samt 2 nye og ligeledes kraftigere controllere.

 

TC-X er planlagt til at få nye og større, egen-konstruerede controllere og ekstra batterikapacitet i løbet af 2017.